Przeceniony towar a reklamacja z tytułu rękojmi

ciekawostki

Okres posezonowych wyprzedaży rozpoczęty! W galeriach, gdzie nie spojrzeć widnieją duże i najczęściej czerwone napisy „sale”, a cały lub wybrany asortyment danego sklepu przeceniony jest do 20, 50, czy nawet 75 %.

Jak wiele kobiet uwielbiasz ten właśnie okres, bo zawsze można trafić na dobrą okazję. Tak było i tym razem. Kupiłaś zimowy płaszcz, czarny, dopasowany i do tego (jako posezonowy) przeceniony o 25 %. Nie miał żadnych przebarwień, nie był pobrudzony, były wszystkie guziki i ogólnie nie widziałaś by pruł się, więc kupiłaś i zadowolona wróciłaś do domu. Jednak twój zachwyt prysł, gdy jeden z domowników po dokładnym przyjrzeniu się oznajmił, że płaszcz jest uszkodzony.  Obejrzałaś go dokładnie i faktycznie, był delikatnie rozdarty na plecach.

Następnego dnia z paragonem fiskalnym poszłaś do sklepu, w którym zakupiłaś okazyjnie płaszcz, by go zwrócić lub wymienić. I co usłyszałaś? Ekspedientka grzecznie, choć stanowczo poinformowała cię, że nie może go przyjąć ani wymienić, gdyż produkty przecenione nie podlegają ani reklamacji a zwrotów sklep nie przyjmuje w ogóle i pokazała kartkę przy kasie „Prosimy o rozważne zakupy, gdyż zwrotów nie przyjmujemy”.

To samo usłyszał twój znajomy, który kupił po obniżonej cenie powystawowy telefon. Niższa cena spowodowana była widocznymi rysami na obudowie, o czym wiedział i o czym poinformował go sam sprzedawca. Nie wiedział jednak, że nie działa funkcja aparatu, choć zgodnie z danymi technicznymi powinna. O wadzie przekonał się dopiero kilka dni później.

I co teraz? Czy faktycznie po dokonaniu zakupu rzeczy przecenionej nie przysługują ci już żadne prawa?

Pamiętaj, w przypadku zakupu towaru przecenionego zachowujesz prawo do reklamacji. Prawo dokonania zwrotu towaru zależy od tego, w jaki sposób dokonałaś zakupu. W przypadku sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa zgodnie z ustawą o prawach konsumenta zwrotu możesz dokonać w ciągu 14 dni od daty otrzymania. W przypadku zakupu dokonanego w sklepie stacjonarnym, zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy.

Wróćmy jednak do reklamacji, a właściwie by być bardziej precyzyjnym – reklamacji z tytułu rękojmi. Aby z niej skorzystać musisz pamiętać, że:

1) rzeczy przecenione, kupione z wyprzedaży lub z promocji także podlegają reklamacji, w przypadku gdy posiadają wadę fizyczną (są niezgodne z umową). Cena nie może być wyznacznikiem ograniczenia prawa konsumenta do skorzystania z rękojmi. Może więc z niej skorzystać zarówno nasza bohaterka, jak i jej kolega w zakresie uszkodzonej funkcji aparatu, zaś działanie sprzedawcy należy uznać za niezgodne z prawem;

2) reklamacja zostaje wyłączona w sytuacji, gdy kupujący jako przyczynę jej złożenia wskazuje na wadę, o której wiedział w momencie zawarcia umowy. W przypadku kolegi naszej bohaterki, nie posiada on prawa do złożenia reklamacji w zakresie porysowanej obudowy telefonu, gdyż wiedział o niej w czasie zawierania umowy;

3) należy ją złożyć do przedsiębiorcy, u którego zakupiono wadliwy towar. Jego dane możesz najszybciej znaleźć na paragonie fiskalnym, który powinnaś otrzymać wraz z zakupionym produktem. Pamiętaj, że dowód zakupu jest wymagany, ale przedsiębiorca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji uszkodzonego produktu od dostarczenia wyłącznie paragonu fiskalnego (pisałam o tym TU);

4) odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar trwa przez 2 lata od wydania (nie zakupu!!) towaru;

5) reklamację powinnaś złożyć w terminie roku od dnia zauważenia wady, choć najlepiej zrobić to jak najszybciej (więcej na ten temat przeczytasz TU)

6) najlepiej byś dokonała zgłoszenia reklamacji na piśmie – albo na osobnej kopii pisma poprosić o potwierdzenie jej przyjęcia przez przedsiębiorcę albo wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru;

7) od sprzedawcy możesz żądać: a) naprawienia wady (tj. usunięcie wady); b)wymiany towaru na nowy; c) obniżenia ceny; d) odstąpienia od umowy ze wzajemnym zwrotem świadczeń w sytuacji, gdy wada jest istotna. Wybór żądania zależy od Ciebie, choć sprzedawca może w granicach prawa nie uznać go i zaproponować inny sposób rozpatrzenia reklamacji.

 8) sprzedawca nie może uzależniać złożenia reklamacji od posiadania oryginalnego opakowania;

9) choć nie jest to wskazane w żadnej regulacji, warto poprosić sprzedawcę towaru posiadającego wadę, o której wiemy w momencie zakupu, o wskazanie uszkodzenia na dowodzie zakupu (np. paragonie), by później nie było wątpliwości w przypadku późniejszego ujawnienia innej wady w tym samym produkcie.

Jak widać, konsument nie jest pozbawiony prawa do złożenia skutecznej reklamacji z tytułu rękojmi w sytuacji ujawnienia się niezgodności towaru z umową w przypadku rzeczy przecenionej. Powinien o tym pamiętać. Niemniej ważne jest, by w zakupowym uniesieniu kierować się zdrowym rozsądkiem i dokładnie sprawdzać towary, które chcemy zakupić bez względu na to czy są przecenione, czy też nie

Be Sociable, Share!

Możliwość komentowania jest wyłączona.